Hans Kristian Borchgrevink Hansen & Jakob Weidemann

Margnoter til Weidemanns korpus

Kunstrom Jakob, Steinkjer Kulturhus

14. juni 2025 - 13. september 2025


Foto: Susann Jamtøy/Kunstrom Jakob 2025

Denne utstillingen består av innlånte gjenstander og arbeider etter Jakob Weidemann. Til hvert enkelt innlån har Hans Kristian Borchgrevink Hansen laget et eget nytt arbeid. Dermed består utstillingen av en rekke par og dialogen dem imellom. I disse møtene støter ulike tider og materialer sammen. To virkeligheter passerer og gnisser for en kort stund borti hverandre, før de forsvinner ut i natten i hver sin retning. Pappmasjé møter tempera og lommerusk møter olje på lerret.

Utstillingen børster støv av innlånte malerier fra private samlinger og museenes magasiner. Her møter vi en ung Weidemann under et eksperimenterende 40- og 50-tall hvor alt er mulig, og ingenting ennå er satt. Den unge maleren gir seg hen til tidens sterke strømninger og kan hoppe fra et ekspresjonistisk maleri og over til senkubisme for så å skli helt bort til et konkret og nonfigurativt uttrykk – alt på noen få måneder – før han så sklir tilbake igjen.

Vi møter også en middelaldrende maler som med kraft rydder seg sin egen faste plass i norsk kunsthistorie, og til slutt en aldrende maler som düsseldorfer små markblomster fra sitt bosted Ringsveen utenfor Lillehammer.

Foto: Susann Jamtøy/Kunstrom Jakob 2025

Weidemann fortalte: «Jeg stiller nu en liten markblomst opp mot kaos og det negative i dag. Istedenfor å komme med flammende utbrudd, vil jeg heller få tak i det som er stille, gjøre stillheten hørbar». Og det er kanskje nettopp i det knapt hørbare og oversette at utstillerne møter hverandre. I sitt arbeid tar Borchgrevink Hansen ofte utgangspunkt i sine umiddelbare omgivelser i tro på at alt han finner kan brukes som materiale om han bare makter å forvalte det på rett måte. Slik trer småtteri og rask fram som monumentale ting, og innarbeidede verdi-hierarkier blir kullkasta, ofte til fordel for det minste og mest oversette.

Foto: Susann Jamtøy/Kunstrom Jakob 2025

Etter Jakob Weidemanns død ble Ringsveen gjort om til kunstner-residens som var aktiv fram til 2022. Hans Kristian Borchgrevink Hansen bodde der i et år og lagde filmen Småfuglen letter (2019) som er en del av utstillingen i Kunstrom Jakob.
Gården er fra 1700-tallet og ble kjent for offentligheten da Anne og Jakob Weidemann bosatte seg der etter at Jakob Weidemann utsmykket Maihaugsalen i 1967. Gården har tidligere huset malere som oppsøkte Lillehammer-lyset, som Einar Sandberg og Henrik Sørensen. Etter Weidemanns død og frem til det ble solgt i 2023 har stedet vært bolig for yngre kunstnere gjennom Stiftelsen Ringsveen.  De innlånte maleriene er valgt ut for å belyse forskjellige sekvenser i filmen, hvor interiøret og restene etter livet her spiller en stor rolle. 

Utstillingen heter Margnoter til Weidemanns korpus. En margnote er tilleggsinformasjon skrevet inn i margen av en tekst.

Foto: Susann Jamtøy/Kunstrom Jakob 2025


Hans Kristian Borchgrevink Hansen (f. 1985, Grue Finnskog) er utdannet ved Nordland Kunst og Filmskole, Kunsthøyskolen i Oslo og Kunsthøyskolen i Bergen. Hansen er først og fremst tegner og akvarellmaler, men har en mangslungen praksis som òg omfatter skulpturelle element, grafikk, animasjonsfilm, bokprosjekt, collage og underfundig poetiske, fortellende tekster. I kunstverkene hans trer ofte småtteri som tånegler, hybelkaniner, utslitne tannbørster og annet rask fram som monumentale ting, slik at innarbeidede verdi-hierarki blir kullkasta, ofte til fordel for de minste og mest oversette av dagliglivets synlige saker. Han har akkurat fullført boka Streif langs Sogevegen – ein turguide for Flatdal, Svartdal, Ambjørndalen og Hjartdal, sammen med Ånond Versto.  Tidligere har han hatt separatutstillinger på visningssteder som Kunstlerhaus Bethanien, Trafo Kunsthall, Tegnerforbundet og Kunstnerforbundet. 


Neste
Neste

Trøndelagsutstillingen