Kjell Erik Killi-Olsen Retrospekt

Retrospekt, et tilbakeblikk på hele kunstnerskapet.

Kjell Erik Killi-Olsen (født 1952) er en ruvende skikkelse i norsk kunstliv og en av våre største samtidskunstnere.

Kjell Erik Killi-Olsen - Retrospekt i Nils Aas Kunstverksted viser et tverrsnitt over hele hans sitt kunstnerskap, og dekker to etasjer gjennom sommeren, utstillingen gir også gir rom for nylesning av hans produksjon.

Killi-Olsen beskrives som en rå og hudløs kunstner. Arbeidene hans kombinerer det makabre med det sårbare og til tider uhyggelige. Han har vært tro mot et figurativt formspråk og motivkretsen er mangfoldig. En kan lese flere historier i et og samme verk. Han henter historiene fra eget liv. Det kan være private selvopplevde fortellinger, eller det kan være motiver hentet fra nyhetsbildet og aktuelle hendelser.

Men det er noe universelt over det, det er tema som berører oss. Tema som betyr noe og om vi går inn i det enkelte verk, vil det fleste bli berørt på et eller flere vis. Han tar tak i det å være menneske, det å være tilsynelatende annerledes, det å føle, det å leve.

Kurator for utstillingen er Cathrine Hovdal Vik.

Foto: Dag-Asle Langø

Killi-Olsen - Debuten 1994-95 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - Debuten 1994-95 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - Det annerledes barnet 1991 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - Det annerledes barnet 1991 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - The Dangerous Kiss 2003 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - The Dangerous Kiss 2003 / Foto: Dag-Asle Langø

Killi-Olsen slo for alvor gjennom i den internasjonale kunstscenen med en av sine større installasjoner; Salamandernatten. Salamandernatten ble laget til Sao Paulo-biennalen i 1989 (også vist på Henie Onstad kunstsenter i 2005). Den er et uomtvistelig høydepunkt, både i hans karriere og i nyere norsk kunsthistorie. Installasjonen vises eies av og vises permanent i Sparebank 1 SMN, Søndre gate Trondheim.

De eldste verkene i utstillingen er fra tidlig 80-tall hvor de todimensjonale bildene fikk volum. Utover på 80-tallet krøp disse tredimensjonale figurene ut av billedflata og ble selvstendige figurer, skulpturer.

Mot slutten av 80-tallet begynte han å utforske oljemalingen for alvor og den tok mer og mer over for akrylen. Samtidig økte interessen for å støype skulpturer i bronse, og Kjell Erik Killi-Olsen viser seg som en fortreffelig skulptør, en solid håndverks-kunstner også tre-dimensjonalt.

I hovedetasjen ved Nils Aas Kunstverksted går Killi-Olsen i dialog med Nils Aas sitt kunstnerskap. I samsvar med Nils Aas, vises også prosess i denne utstillingen, med modeller til både realiserte og ikke realiserte skulpturer.

I Kunstverkstedets 1. etasje, over hovedgalleriet, vises et større utvalg malerier og bronseskulpturer. Mange av de større bronseskulpturene, ble laget til ei utstilling ved Lillehammer kunstmuseum i 2001, men det er også flere helt nye verk i utstillingen som ikke er vist tidligere.

Utstillingen viser blant annet to maleriserier til litterære verk. Malerier som illustrerer Thomas Manns Døden i Venedig en utgivelse av Den Norske bokklubben (1992), samt et utvalgte malerier tilhørende boken Ivan Iljits død av Leo Tolstoj (utg. 2003).

Der er også eksempler på de tredimensjonale maleriene han laget til en utstilling i Frankrike for fire år siden.

Kjell Erik har en bred og mangfoldig produksjon bak seg. Retrospeksjon betyr å se seg bakover. Og denne utstillingen viser at kunstneren har en egen signatur, noe som på et vis er et kjennetegn, noe konstant, for hans kunstproduksjon, uavhengig av livsfase, materiale, teknikk.

Killi-Olsen - By the Pond, 2003 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - By the Pond, 2003 / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - Natten da månen ikke ville lyse, 1996/97  / Foto: Dag-Asle Langø
Killi-Olsen - Natten da månen ikke ville lyse, 1996/97 / Foto: Dag-Asle Langø

Kjell Erik Killi-Olsen har nå flyttet hjem til Norge, nærmere bestemt Vågå i Gudbrandsdalen, etter tretten år i Frankrike.

«Hjemreisen» startet i Galleri Brandstrup i oktober 2017, og fortsatte i 2018 med to større utstillinger:

Noen uker før denne utstillingen åpnet han skulpturutstilling i Dronning Sonjas KunSthall, Trondheim Kunstmuseum hadde en av sine største suksesser med utstillingen Killi-Olsen New York 1983 som knapt er avsluttet. Kjell Erik Killi-Olsen - Retrospekt, er hans fjerde og siste utstilling for en lengre periode.

KILLI-OLSEN OG SUND FOLKEHØYSKOLE 150 ÅR
Killi-Olsen har allerede en relasjon til Inderøy, og det er ingen tilfeldighet at utstillingen faller sammen med Sund folkehøgskoles 150-årsjubileum. Killi-Olsen var elev ved skolen på tidlig syttitall og trekker fram disse årene som betydningsfullt for hans videre veivalg. Et miljø som også i stor grad påvirket oppveksten til Nils Aas – i og med at far Ivar Aas var sløydlærer der. Sund Folkehøgskole har vært et utspring for utøvende i mange disipliner gjennom alle år, og har fremmet kulturelle koblinger til omverdenen i alle disse årene.

KILLI-OLSEN OG FRAMTIDEN
Denne utstillingen ved Nils Aas Kunstverksted avslutter en to-års periode med flere utstillinger og blir hans siste på en stund. Men Killi-Olsen har flere større prosjekter som vil prege kunstscenen fremover.

Killi-Olsen har gjennom flere år hatt en visjon om å etablere et nytt møtested for kunst og kultur i Trondheim. Høsten 2017 kjøpte han en bygård som nå restaureres og tilrettelegges for dette formålet. Kjøpmannsgata Ung Kunst K.U.K. er en unik gave, i både nasjonal og internasjonal sammenheng, fra billedkunstneren til Trondheim, kunsten og folket. Denne unike gaven inneholder også en kunstsamling på om lag 1000 verk som danner utgangspunkt for blant annet utstillingen her på NAAK. K.U.K. skal være et møtested for kulturinteresserte mennesker med et tverrfaglig tilbud. Planlagt er et utstillingsareal for billedkunst på om lag 400m2, arena for konserter og sceneoppsetninger, serveringssted, atelier og kunstnerresidens. Det planlegges to parallelle utstillingsprogram hvor det ene har 2-3 årlige utstillinger av høy kvalitet og som krever mye ressursmessig. Samtidig skal deler av lokalene være forbeholdt mer spontane prosjekter, gi rom for yngre og mindre etablerte kunstnere og ha en høyere utstillingsaktivitet. Dette vil bli et betydelig tilskudd til regionens kunstscene og vil kunne virke som en motivasjon for nyutdannede kunstnere å bli værende i byen. Killi-Olsen viser seg som en generøs, etablert kunstner, som ønsker å tilføre energi inn i den norske kunstverden og til Trondheim by.