Pearla Pigao
Weaving Voices
Kunstrom Jakob, Steinkjer Kulturhus
12. mars 2026 - 16. mai 2026
Foto: Pearla Pigao
I installasjonen Weaving Voices har Pigao tatt utgangspunkt i den menneskelige stemmen – både som lydmateriale for å veve tekstilene, men også som en del av komposisjonen der publikum blir medskapere i møte med installasjonen. Komposisjonen består av åtte deler, hvor hver del er basert på en akkord som setter den grunnleggende musikalske stemningen. Stykket har en total syklus på omtrent 40 minutter før den starter på nytt. Den harmoniske utviklingen skapes ved at publikum spiller akkordene i ulike omvendinger, med forskjellige grunntoner og i ulikt tempo.
Utstillingen inkluderer også skulpturer der vann er et sentralt element. På samme måte som den vevde overflaten, blir vannoverflaten et musikkinstrument som aktiveres av betrakteren. For hver av de åtte delene i komposisjonen endres tonene som er tilgjengelige i skulpturene, slik at de samsvarer med tonene i akkorden. På denne måten kan man improvisere videre for resten av stykket. Hver del inneholder også ulike grader av tilfeldighet – altså hvor stor sjansen er for å treffe de gitte tonene i en bestemt rekkefølge.
Foto: Julie Hrncirova
Komposisjonen er laget i samarbeid med musiker Sigurd Thomassen. Sammen har de skapt et verk som henter inspirasjon fra vevens struktur, der alle tonene er notert på samme måte som vevbindingsmønstre. Den tekniske delen av arbeidet er utviklet og laget i samarbeid med elektronikkutvikler Henrik Waarum.
Foto: Uli Holz
Lydverket undersøker stemmen både som noe dypt personlig og som et transendentalt redskap – et middel for å skape forbindelser fra én kropp til en annen. Den menneskelige stemmen er både individuell og intim, med sin egen materialitet og elastisitet. Den springer ut fra pusten – selve livsgrunnlaget vårt – og gjennom språk og ord påvirker den hvordan vi tenker, føler og forstår verden rundt oss.
Å jobbe med stemmen som utgangspunkt forsterker det kroppslige aspektet i arbeidet til Pigao. Hennes tekstile lydinstallasjoner er sosiale av natur og avhenger av menneskelig nærvær for å aktiveres. De må erfares fysisk. Betrakteren må bevege seg tett på verkene for å skape lyd – gjerne i samspill med andre – for at verkene skal nå sitt fulle potensial. I noen tilfeller oppfordres det til berøring, som å dyppe hånden i vann eller forsiktig berøre tekstilet. På denne måten blir publikum både tilskuere, lyttere og medskapere.
Kunstnerens ønske er å skape situasjoner som oppmuntrer publikum til å kjenne på sin egen tilstedeværelse i tid og rom, og utforske forholdet til omgivelsene – sammen med kjente eller ukjente mennesker de deler øyeblikket med.
Utstillingen vises i samarbeid med Meta.Morf 2026
Foto: Julie Hrncirova
Weaving Voices Performance
Som en del av denne utstillingen har Pigao utviklet en performance sammen med dansere der utøverne spiller ut en komposisjon i møte med installasjonene i rommet. Med koreografien som katalysator får publikum en visuell, performativ, og musikalsk kunstopplevelse som kan være med å oppfordre publikum til å utforske de mange mulighetene som finnes i samspillet mellom verk, lyd, rom og kropp.
Pigaos arbeid er naturlig knyttet opp mot kropp og bevegelser, og hun har tidligere gjennom en serie med performancer samarbeidet med dansere om å lage koreografier som også fungerer som musikalske komposisjoner.
Weaving Voices vises som performance tre ganger i løpet utstillingsperioden. Gratis inngang.
19. mars kl.18:00
9. april kl. 18:00
16. mai kl. 13:00
Foto: Julie Hrncirova
Pearla Pigao er en Oslo-basert kunstner, musiker og håndverker som arbeider med interaktive lydinstallasjoner som omfatter tekstil, skulptur og performance. Med bakgrunn i både musikk og tekstilkunst utforsker hun forholdet mellom lyd og materialitet, og trekker på likhetene mellom veving og musikalsk komposisjon for å skape digitalt håndvevde tekstiler som gir visuelle og taktile opplevelser av lydstrukturer.
Foto: Pirje Mykkanen
Pigao tok sin BFA og MFA ved Kunsthøgskolen i Oslo i henholdsvis 2015 og 2017. Hun har hatt en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt, blant annet ved Nasjonalmuseet i Norge, Kiasma, Helsinki Contemporary, Kunstnernes Hus, Hannah Ryggen Triennale, Kunsthall Trondheim, Kunstnerforbundet, Soft Galleri, Atelier Nord, Norwegian Presence i Milano, Kunsthall Charlottenborg, Designmuseum Danmark og Den Frie i København.
Pigaos arbeider er innkjøpt av Utenriksdepartementet til Generalkonsulatet i New York, Nasjonalmuseet, Helsinki Art Museum, KOROs samling, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Vest-Lofoten videregående skole, Sørlandets Kunstmuseum, Norsk Hydro, Equinor Art Programme og den finske nasjonalgalleriet for samtidskunst, Kiasma.
Arbeidene hennes kan ses i utstillingen Rock, paper, scissors – Kiasma’s Collection Exhibition fra 14.2.2025–18.1.2026, og hun har kommende separatutstillinger ved Isca Gallery i 2025, Kunstrom Jacob / Meta.Morf 2026 – Trondheim biennale for kunst og teknologi, Galleri Nicolai Wallner i 2026 og Vigelandmuseet i 2027.